Senaste inläggen
Kategorier Arkiv Länkar
RSS 2.0


bloglovin

Avskaffa allmän rösträtt?

Efter jag såg Soran Ismail häromveckan så har jag funderat lite på det här med rösträtt. Han pratade väldigt mycket om rösträtt, att vissa borde inte få rösta. Man borde förtjäna sin rösträtt. Förra valet var deltagandet ca 80% vilket Soran tyckte var alldeles för mycket. Alltså 8 av 10 röstade, fråga tio stycken på stan vad de röstade på och följ upp med tre varför så märker man att de flesta är bortvillade. Borde de röstat? De vet inte varför de röstar på ett visst parti och jag håller med, jag vet inte varför jag röstade som jag gjorde. Hade det varit val idag vet jag inte vad jag hade röstat på, blankt.

Så frågan är, ska vi avskaffa allmän rösträtt och införa någon slags certifikat för att få rösta?




Kommentarer

Postat av: Dom kallar mig Yngve

Absolut ska den allmänna rösträtten vara kvar, skulle den avskaffas så skulle det vara att ta ett stort steg bakåt och enbart de med speciella privilegier skulle få tillåtelse att rösta. Och hur skulle de förmånerna se ut? Vilka skulle sållas bort och anses som "olämpliga" att avgöra Sveriges styrelse? Jag kan inte låta bli att dra paralleller till tvångssteriliseringarna som utfördes i Sverige under mitten på 1900-talet.



Ett avskaffande av allmän rösträtt vore att direkt förkasta de värdegrunder vi säger oss ha samt sträva efter i Sverige. Att behöva "förtjäna" rätten till sin åsikt i ett demokratiskt samhälle är för mig fullkomligt obegripligt.

2012-04-27 @ 13:43:39
URL: http://antipod.blogg.se/


Postat av: Michael Lind

Självklart ska vi inte plocka bort allmän rösträtt. Tanken är så klart att uppmärksamma hur många det är som röstar fel, de vet inte vad de röstar på och varför. Till exempel många av de som röstar på SD, vet de vad de egentligen står för och vilken politik de vill driva?

2012-04-27 @ 20:46:31
URL: http://blogg.michael-lind.se



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback