Senaste inläggen
Kategorier Arkiv Länkar
RSS 2.0


bloglovin

Kvinnor, tjejer, flickor, feminism

Har haft en riktigt trevlig grillkväll med underbara vänner på min balkong ikväll och vi har haft väldigt intressanta diskussioner blandat med helt vanliga historier. Så kul med diskussioner om vad man hittade på som ung.

Vi kom in på feminism. Vad betyder det för dig? Jag är man och skulle kunna kalla mig feminist som många andra gör men nej, jag vill inte kalla mig feminist. Anledningen är bland annat att ordet i sig är väldigt laddat och jag vill inte blanda mig i diskussioner som inte rör mig. Jag tycker absolut kvinnor ska ha lika lön för lika arbete som det ofta handlar om. Men feminism handlar om så mycket mer! Kvinnor är kvinnor, så mycket vill jag säga men jag vill också i samma mening säga att människa är människa.

Finns det något som skiljer män och kvinnor? Ja! Vi är fysiologiskt olika! Vi män har en annan muskulatur, vi är byggda på ett annat sätt, kvinnor är byggda på ett annat sätt, vi är olika. Den skillnaden vet vi om men den som diskuteras är egentligen den psykologiska och mentala skillnaden. Den skillnaden, tror jag personligen, är minimal!

Den största skillnaden mellan män och kvinnor är hur föräldrar och samhälle uppfostrar barnen! En flicka är inte mer ömtålig än en pojke, en pojke gillar inte vapen mer än flickor. Vanliga stereotyper som fortfarande lever kvar även om vi själva inte tänker på det och jag uppmanar föräldrar att tänka ett steg till när de köper sina leksaker. Jag har två systrar som har två barn var, två pojkar och två döttrar, jag älskar dem alla och jag träffar dem allt för sällan. Men jag försöker att behandla dem som individer utan att döma dem efter kön, en flicka tål att trilla i golvet lika mycket som en pojke och min ena systerdotter älskar att klättra. Ska jag tycka synd om henne mer när hon trillar för att hon är av det kvinnliga könet? Självklart inte! Hon är en människa som tål lika mycket som hennes kusin oberoende på vilket kön hon har! Man ska inte döma efter vilket kön personen har utan tänk först och främst vem det är. Gillar personen att klättra då ska personen också tåla mer eftersom den kommer att slå sig oftare än den som gillar att skriva och uttrycka sig själv genom att sitta vid bordet. Det handlar inte om kön, det handlar om individer.

Älskar kvinnor och älskar verkligen kvinnor som bryter normer! Kom igen, bryt dem!!

Jag uppskattar en kommentar om vad du känner, vad du tycker eller vad du tänker om det jag skriver. Jag är öppen!

Med reservation då jag skrev detta i berusat tillstånd.




Kommentarer

Postat av: Dom kallar mig Yngve

Att undvika att titulera sig som feminist på grund av att det är "laddat" gör det knappast mindre stigmatiserat, istället skapar det ännu mer utrymme för missuppfattningar, för att inte tala om att det breddar vägen ytterligare för antifeminister och deras (i mitt absoluta tycke) skeva världsbild.



Angående att du inte vill blanda dig in i diskussioner som inte rör dig... Vad menar du med det? Att feminismen bara berör kvinnor och inte män? Feminism fokuserar i första hand på könsmaksordningen - i vilken både män och kvinnor ingår och vilken båda könen upprätthåller. Det finns absolut mansfrågor inom feminism också, men naturligtvis är det ju svårt för mig, som kvinna, att sätta mig i hur det är att leva som man i ett patriarkat, att uppfostras in i en mansroll och ha manliga förväntningar. Därför behövs också fler uttalade manliga feminister, för att få en mer nyanserad bild. Sedan finns det ju alltid de som ska komma och gnälla om att feminismen fokuserar mest på kvinnor och jo, nog är det så, och förklaringen till det är ju så simpel att jag hoppas att jag inte behöver dra någon lång harang här och nu.



Möh, jag skulle kunna ordbajsa på i en evighet men med risk för att trötta ut dig så stoppar jag här.

För övrigt måste jag säga att jag är imponerad över att du i ditt berusade tillstånd fick ihop det såhär snyggt. Det skulle jag aldrig ha lyckats med ;)

2012-04-27 @ 09:24:52
URL: http://antipod.blogg.se/


Postat av: Michael Lind

Först och främst tack för att du kommenterade, det var ju det jag ville. Att ordet feminist är laddat är ett problem och att fler män kallar sig feminister kan vara en lösning men jag undrar ibland över anledningen till att de kallar sig feminister. Är det för att det låter bra och de vill bli omtyckta? Vet de ens vad som menas? Alla har sin egen definition av ordet vilket gör det problematiskt, det är samma problem med kvinnor så klart, att de inte vet vad som menas med att uttala sig som feminist. Det är anledningen till att jag inte vill kalla mig feminist, jag vet inte vilken definition ordet har. Det kanske finns en bra definition nerskriven någonstans som är den riktiga, men den som räknas är hur massan uppfattar ordet. Ska vi bara plocka bort ordet? Det hade kanske varit en lösning.



Diskussionen jag inte vill blanda mig i var klart inte feminism i sig, det rör oss alla, men troligen menade jag diskussionen om ordet och det var ju dumt att skriva. Klart det också rör mig!



Ska läsa mer på ordet feminist och vem vet, jag kanske börjar kalla mig feminist.

2012-04-27 @ 12:32:54
URL: http://blogg.michael-lind.se


Postat av: Ottilia

Du är helt dum i huvudet

2012-04-27 @ 13:06:47


Postat av: Michael Lind

Tänk att den kommentaren väntade jag mig nästan från dig Ottilia. Men jag vill mest ha lite kött på benen innan jag kallar mig feminist så kom gärna med konstruktiv kritik till det jag skriver, som Yngve :)

2012-04-27 @ 13:14:05
URL: http://blogg.michael-lind.se


Postat av: Dom kallar mig Yngve

Feminismen är ju en politisk inriktning som har flera olika grenar och vissa ligger väldigt långt bort från min egen uppfattning, men det gör ju inte att jag per automatik måste stå till svars för allt andra feminister säger, tycker eller står för. Naturligtvis har hela ideologin sina centrala ståndpunkter som naturligtvis inte går att hoppa över, men i övrigt tror jag att det bästa är att själv skapa sin definition och och inte haka upp sig så överdrivet mycket på själva ordet.



Är du intresserad av att ta del i feminism- och genusdiskussioner, eller kanske bara läsa vad andra skriver, så kan jag tipsa om facebookgruppen "Varför apor aldrig bär rosa klänning"

2012-04-27 @ 13:30:23
URL: http://antipod.blogg.se/


Postat av: Ottilia

Ja jag vet att du förväntade dig det för jag är sån som person! rakt på sak. Och jag funderar på att starta en blogg och skriva om könshår den kommer bli värre än Kissies blogg

2012-04-27 @ 18:31:14


Postat av: Michael Lind

Jag tackar mycket för dina kommentarer Yngve, jag ska läsa på lite mer om vad ordet betyder och hur det används.



Och Ottilia, varför en blogg om könshår? Låter lite för nischat, kan det inte bli lite tråkigt?

2012-04-27 @ 20:43:58
URL: http://blogg.michael-lind.se


Postat av: Dom kallar mig Yngve

Könshår är ALDRIG tråkigt! :D Haha, förlåt, här kommer jag och spammar sönder din blogg #förmycketfritid

2012-04-27 @ 21:24:06
URL: http://antipod.blogg,se


Postat av: Michael Lind

Haha spamma på du, kul att det är aktivitet :)



Och på tal om könshår, bra att ha, bra att det finns men vet inte hur kul det är att läsa om.

2012-04-27 @ 21:31:32
URL: http://blogg.michael-lind.se


Postat av: Dom kallar mig Yngve

Vad sägs om att läsa om bajs då? /Yvette, 5 år.

2012-04-27 @ 21:49:15
URL: http://antipod.blogg.se/


Postat av: Michael Lind

Men det är en sak om man skriver om sådana saker i vissa inlägg men jag själv har ju inget intresse av att läsa om endast varken bajs eller könshår i evigheter. /Michael, för-seriös-år

2012-04-27 @ 21:53:24
URL: http://blogg.michael-lind.se


Postat av: Dom kallar mig Yngve

Jag å min sida tröttnar aldrig på kroppens funktioner. Å andra sidan ger jag mig knappast ut i naturen för att leka "gissa bajset" och ej heller njuter jag av att titta ner i bajamajor. Bara så att ingen får för sig att jag är fullkomligt sjuk i huvudet.

2012-04-27 @ 21:56:01
URL: http://antipod.blogg.se/


Postat av: Michael Lind

Man måste vara lite sjuk i huvudet och bajs är ju intressant att se på men förbannat skönt att bli av med. Man måste hålla skiten ifrån sig som dom säger.

2012-04-27 @ 21:59:32
URL: http://blogg.michael-lind.se


Postat av: Dom kallar mig Yngve

Jag kan inte begripa människor som tycker att det är skönt att bajsa, som liksom kan sitta där och kräma i en evighet och "låta det mogna". Alltså, nej, det är inte skönt att bajsa, det är skönt när det väl är avklarat. Förutsatt att man inte skitit sönder rektum förstås #förstoppning



Tror för övrigt att det här är det absolut största off topic-kliv jag någonsin tagit. Hah, jag ber om ursäkt :D

2012-04-27 @ 22:03:51
URL: http://antipod.blogg,se


Postat av: Michael Lind

Jo men det som är skön att man verkligen känner det lätta och man mår helt plötsligt mycket bättre. Själva krystandet i sig är väl inte det roligaste som finns, jag går in, gör det jag ska och går ut igen.

2012-04-27 @ 22:06:57
URL: http://blogg.michael-lind.se



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback