Senaste inläggen
Kategorier Arkiv Länkar
RSS 2.0


bloglovin

SDU på Queer People Of Color

På onsdagen skulle hbtq-personer med utlänsk bakgrund samlas på en worksshop som kallades "Queer People Of Color". Där skulle de få prata och diskutera sina erfarenheter om att vara hbtq med utländsk bakgrund. Tror att rasismen i de fallen kan vara ännu mer påträngande eftersom det då finns ytterligare en sak som "inte stämmer överens" med hur rasisterna ser världen.
 
Programpunkten var tänkt att bara välkomna icke-vita hbtq-personer eftersom vissa känner obehag att prata om sina hbtq-erfarenheter inför "vita". Men längst bak satt två ljusa män och ifrågasatte varför de bara ville ha icke-vita personer på plats, de skulle senare visa sig vara från SDU. Volontärer och arrangörer förklarade för dem vad som gällde och till slut fick de kalla på ordningsvakter som avlägsnade de två. De stod sedan utanför och ville att arrangörerna skulle förklara varför de inte fick komma in, men de hade redan fått sin förklaring. Det hela blev väldigt märkligt.
 
Först vill jag säga att jag tycker inte man ska dela på människor i förhållande till ras, någon gång. Men den här gången kan jag förstå att de vill ha det lite mer stängt eftersom de eventuellt ska prata om ganska otrevliga erfarenheter och det vill man inte göra inför vilka som helst. Däremot förstår jag inte varför det ska vara lättare inför icke-vita, alla jobbiga erfarenheter lär inte kommit från bara "vita" personer.
 
Att av de två från SDU komma och förstöra en programpunkt på det sättet är under all kritik. Arrangörerna hade något de ville säga och nå ut med så varför inte låta dem göra det ifred, de har säkert upplevt tillräckligt med obehagligheter som det är. Att efter de redan blivit uteslutna fortsätta att störa genom att ta kontakt med arrangörerna igen, när programmet redan var igång, istället för att acceptera och gå där ifrån. De gjorde det endast för att störa och röra upp en onödig debatt.
 
Att man ska få anordna ett möte och utesluta människor på grund av deras hudfärg tycker de är fel och det håller jag med om men det beror också på kontexten. Det handlade inte om att vita var mindre värda och därför inte välkomna, det handlade inte om att vita ska uteslutas utan de ville ha det så för de medverkandes skull. Något jättebra argument har jag inte eftersom jag inte vet deras grundtanke bakom idén.
 
SDU spelade även in händelsen och efter att ha sett videon blir jag mer upprörd. Ett fredligt möte, varför förstöra? Om det varit andra frågor som skulle diskuteras kan jag förstå dem, men inte denna gången.
 
Vet inte riktigt vad jag ska tycka men nu har jag i alla fall funderat lite.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback