Senaste inläggen
Kategorier Arkiv Länkar
RSS 2.0


bloglovin

Om rökförbud

Själv är jag en före detta rökare så jag har erfarenhet från båda håll. Att förbjuda rökning utomhus diskuteras nu på flera håll och det tycker jag låter som en väldigt dålig idé. Ickerökare störs av rök och det har jag full förståelse, det gör ju även jag men att förbjuda dem att röka ute är att ta det ett steg för långt. Även allergiker gnäller, med all rätt, men det är inte ett förbud som är rätt väg utan snarare hänsyn till människan bredvid och bakom dig.
 
Inomhusrökning på krogarna försvann precis innan jag hann fylla rätt ålder men jag har upplevt det utomlands och det är ingenting jag värderar högt. Rökning inomhus kan jag förstå att det är förbjudet, i alla fall på de flesta ställen, eftersom det förstör inredning och det är väldigt obehagligt att befinna sig i. Men att förbjuda det ute, på allmän plats är enligt mig fel. Om samhället ska styra allt man gör så blir livet tråkigt, man måste få göra som man vill. Man måste kunna göra sina egna misstag, utvecklas och förbättra sig själv och ha roligt. Det går inte om det hela tiden sätts upp staket om var vi får gå och inte gå, skyltar som talar om för oss vad vi får inte få göra och så straffas man om man inte följer reglerna.
 
Självklart menar jag inte att vi kan plocka bort våra lagar men vi måste tänka på om det verkligen är nödvändigt att sätta in resurser på det sättet. Många människor har problem med att lägga av att röka så det vore bättre att hjälpa dem sluta för vi kommer aldrig kunna hindra folk att börja. Men många vill sluta, de vet bara inte hur. Så istället för att lägga på resurser på skrämselkampanjer blandat med diverse förbud så gör en större kampanj där ni fångar in rökare som vill sluta, de är många, och hjälp dem till rätta.
 
Sen har vi de som av någon anledning vill röka, säger de i alla fall, så låt dem göra det. Så mycket skadar det inte oss andra, värre är det med biltrafiken. Ja det vore kanske en idé, förbjud biltrafik på allmän plats. Men det skulle många protestera emot trots att vi använder bilen mycket mer än vi behöver och bör, speciellt i städerna. Låt folk röka utomhus och ta cykeln till jobbet så blir alla lyckligare.
 
Här är mitt inlägg om när jag slutade röka i maj förra året.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback