Senaste inläggen
Kategorier Arkiv Länkar
RSS 2.0


bloglovin

Småstadsfunderingar

Efter att ha spenderat några dagar i Karlshamn som jag för snart fem år sedan flyttade ifrån har jag lite funderingar. Det är verkligen skillnad på småstäder och storstäder, stor skillnad. Allt från hur man kör bil, mentalitet och öppettider. Efter att ha bott i Malmö i snart fyra år har jag nog blivit lite bortskämd med det som jag tycker är viktigt och bra i livet och vardagen. Var hemma hos min pappa som bor i en by utanför och skulle ta mig in till staden för att handla men var hungrig så tänkte äta någonting innan jag hoppade på bussen. Det kunde jag ju drömma om, gick till de ställena jag visste hade mat men de öppnade först klockan 16:00. Öppettiderna i småstäder är inte bra.

Vardagsrasismen är vanlig och helt acceptabel i småstäder, verkar det som. Antalet personer med utländsk bakgrund är generellt färre i de mindre svenska städerna, småkommuner och människor som bor där är ofta rädda för förändring och det nya. Själv tycker jag att människor med utländsk bakgrund har något att tillföra, de är ofta öppnare, vänligare och har andra erfarenheter som alla kan lära sig av. När någon från en småstad ser någon med utländsk ursprung på stan reagerar personen, hen ser "skillnaden". Själv lägger jag inte en tanke på var personen kommer ifrån, i första skedet. Det är klart att man noterar det på något sätt men det är ju inte som om man såg något ovanligt eller konstigt. Det är en människa och människor finns det gott om på vår planet, jag ser dem varje dag.

Jag vet att jag nu generaliserar mycket och att alla inte stämmer in i bilden jag beskrivit ovan eftersom att jag själv är från skogen utanför en by utanför en småstad. Men jag är glad att jag hamnade i Malmö tillslut.



Kommentarer

Postat av: Pia Pisan

Alldelse riktigt, vi är bara en massa människor :) Kort o gott!! Var vi kommer ifrån, eller hur vi ser ut, spelar ingen roll. Vi är och vi lever, det räcker långt tycker jag. Även jag från en liten byhåla, (fast egentligen från lilla staden Rby från början) men räknar mig som från byhålan Mörrum, eftersom jag bott där den största delen av mitt liv..

2012-06-08 @ 04:58:14



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback