Senaste inläggen
Kategorier Arkiv Länkar
RSS 2.0


bloglovin

Äter du kött?

Har du något bra argument till varför du äter kött? Fler och fler blir vegetarianer och veganer av olika anledningar. Det kan vara av hälsoskäl eller om man gör ett avstamp eftersom djuren behandlas illa. Alla skäl är skäl nog. Jag äter kött och jag tycker kött är väldigt gott många gånger som till exempel en planksteg eller en riktigt god hamburgare.

Den senaste tiden har jag börjat minska på min köttkonsumtion. Den egentliga anledningen till att jag gör det vet jag faktiskt inte men jag gissar att det är en kombination av flera argument. Hälsoskäl, miljöskäl och så klart för djurens skull. Om man själv kan döda ett djur, flå det, styck och sedan tillaga det tycker fler att det är ok att äta kött. Till viss del håller jag med om det men det handlar om så mycket mer än om att djuret är individ, man måste se helheten, den stora bilden.

Saken är den att vi behöver inte äta kött. Jag undrar då vad det är som gör att vi äter kött i den mängd vi idag gör. Kan det bero på det kulturella, vanor eller någonting helt annat. De näringsämnena vi behöver finns i växtriket och vi får knappast skörbjugg av för lite kött. Människan åt inte kött från början, vi var samlare och levde helt enkelt på bär, rötter, nötter och annat vi kunde hitta på marken och i buskarna. Vi levde bra på det och behövde helt enkelt inte kött och i dagens samhälle med så lättillgänglig mat är det ännu mer onödigt.

Jag kommer inte att sluta äta kött idag men jag tror att jag i framtiden mer och mer övergår till vegetarisk mat. Hoppas även att fler personer funderar på varför de äter kött och vilka konsekvenser det faktiskt har.

Skenheliga köttätare - En artikel från SvD



Kommentarer

Postat av: Anonym

Kött är gött!

2012-05-17 @ 18:32:02


Postat av: Dom kallar mig Yngve

Klart vi inte får skörbjugg av att hoppa över köttet, skörbjugg är ju ett tillstånd som orsakas av brist på C-vitamin ;)



Nåja, nog om det... Det enda egentliga skäl jag kan se som motiverar köttätande är omfattande allergier (ja, det finns faktiskt de som är löjligt allergiska mot typ allt som skulle kunna komplettera kosten) I övrigt behövs det faktiskt inte, vi klarar oss gott på lakto-ovo vegetarisk kost. Vegansk kost är dock lite knepigare, där krävs det ofta (men absolut inte nödvändigtvis!) vitamintillskott för att fylla kroppens behov.



I grund anser jag ändock inte att köttätandet i sig självt är moraliskt felaktigt, däremot är köttindustrin allt annat än vacker och det är den jag starkt sätter mig emot.

2012-05-24 @ 23:47:31
URL: http://antipod.blogg.se/


Postat av: emma

har du kommit på detta nu!?

2012-06-03 @ 21:21:52



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback