Senaste inläggen
Kategorier Arkiv Länkar
RSS 2.0


bloglovin

Ordet: Faktiskt

Har funderat flera gånger på ordet faktiskt och hur det används. Det känns som ett ord som används mycket mer än det behövs göra som till exempel "Det var faktiskt gott" när man blivit bjuden på mat. Vad då faktiskt? Hade man inte förväntat sig att det skulle vara gott, att personen är dålig på att laga mat? Varför används då detta ordet i den utsträckning kan man faktiskt undra.

Ordet ger över 48 miljoner träffar på Google när ordet 'oerhört' ger knappt 13 miljoner träffar. Jag tycker det är bättre och säga att något var oerhört gott istället för faktiskt gott. Men det kanske bara är jag.

Nästa gång du hör eller använder ordet 'faktiskt' så hoppas jag det tänds en varningslampa och du funderar på om det verkligen behövs i den mening du just hörde eller sa. Tänk på den du.



Kommentarer

Postat av: Dom kallar mig Yngve

Hah! Jag har retat mig på detta evinnerliga "faktiskt"-användande galet länge, just eftersom jag också anser att det sällan är befogat. Folk borde helt klart utöka sin vokabulär.

2012-05-10 @ 12:57:52
URL: http://antipod.blogg.se/


Postat av: Michael L

Jag håller absolut med dig. Jag använder det ibland men jag kommer på mig direkt och kommenterar det så jag är på väg att lära mig :)

2012-05-10 @ 15:51:06
URL: http://blogg.michael-lind.se



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback