Senaste inläggen
Kategorier Arkiv Länkar
RSS 2.0


bloglovin

Cyklister i Malmö, lär er trafikvett!

Efter ett långt uppehåll så har jag nu under våren åter igen börjat cykla till jobbet. I Malmö är det ett perfekt sätt att ta sig fram, det är en kompakt stad och man kan cykla överallt utan någon större ansträngning. Men cyklisterna i Malmö måste bättra sitt trafikvett! Nästan konstigt att det inte sker fler dödsolyckor i Malmö med tanke på hur folk generellt cyklar. En enkel och grundläggande regel är att man bör se sig om och se sig för innan man svänger, korsar en väg eller bara cyklar rakt fram. Man kan lätt tro att cyklisterna är i sin egen värld.

I lördags när jag skulle till Folkets park för lite parkhäng med en kompis så var jag nära att bli vittne till en olycka som hade gjort ont. Vid Myrorna Heleneholm är det en cykelöverfart som går över vägen, vid vägen står där en skylt som tydligt visar att cyklisterna har väjningsplikt. Innan överfarten är det en vägbula som gör att bilarna saktar in och cyklisterna tror att de stannar för dem. Där finns även ett övergångsställe i samband med cykelöverfarten där bilisterna måste stanna och cyklisterna passar på att ta sig över vilket skapar en falsk trygghet hos cyklisterna att det bara är att åka rakt ut i vägen. Denna överfarten skapar mycket förvirring om hur man ska bete sig, men kan man bara trafikreglerna är det inga problem. Kunskap löser problem.

Det som hände i lördags var att jag stannade vid överfarten, det var min plikt eftersom att där kom fordon, när jag stod och väntade på att bilarna skulle passera cyklade en tjej förbi mig och rakt ut i vägen. Bilen som kom fick tvärbromsa och gjorde det tydligt med tutan att hon hade gjort fel, tjejen blev nog väldigt rädd för hon hoppade av cykeln och ledde den över gatan. Knappt en halvmeter ifrån att bli träffad av en stor plåtkoloss, det hade gjort ont.

Cyklisterna i Malmö behöver kunskap om trafikregler och lära sig hänsyn till sina medtrafikanter. Bilister, cyklister och fotgängare rör sig i trafiken och alla måste respektera varandra för att det ska fungera. Det man kan göra för och lära cyklisterna är att köra kampanjer för att få upp ögonen för trafikreglerna. Självklart ska man börja redan i skolan för framtida cyklister. Lär dem trafikregler och trafikmärken, informera föräldrar så de kanske kan komma ut i trafiken tillsammans.

Sist men inte minst, använd hjälm.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback