Köpte en moped igår så jag lättare kan ta ...

img_4523 (MMS)

Köpte en moped igår så jag lättare kan ta mig till och från jobbet. Om jag slutar två på natten så går det inga bussar så då har jag inte mycket val. Den rullar på bra så det kommer nog att gå bra. Nu ska jag snart göra mig av med bilen bara. Ha det bra! /Michael

Jens Stoltenberg. Bild på norska statsmini...

img_6097 (MMS)

Jens Stoltenberg. Bild på norska statsministern. Starkt att jobba så offentligt när man mist vänner...

Nya jobbet!

Skulle egentligen uppdaterat bloggen för över en vecka sen var det tänkt, när jag varit en vecka på nya jobbet. Men så blev det inte. Nu är jag i alla fall här och kan prata lite om det. Det har ju varit två veckor teoretisk utbildning nu och det känns väldigt bra, spännande och kul. Har varit mycket lyssnande, pratande och också väldigt mycket skrattande. Hamnade i en väldigt kul grupp med människor under utbildningen men vi får se hur ofta vi ses nu när nästa fas börjar. Idag börjar praktiken som varar i fem veckor innan jag sedan ska arbeta själv, får se hur det känns när man väl sitter där sen och ska ta sitt första samtal.

Kan berätta mer över en kaffe om ni vill, bara att fråga om en fika.

Jag tänkte köpa mig en moped så jag lättare ska kunna pendla till och från jobbet så om någon timme ska jag iväg och kika på en innan jag ska till jobbet. Ska också ringa runt lite, ska bl.a. ringa till Stena Fastigheter för att se om jag kan få göra ett lägenhetsbyte med en annan. Om allt går som det ska där så flyttar jag ca en vecka in i september.

Sköt om er!

En halv weekend i Kågeröd

Var det i alla fall tänkt. En resa som inte alls blev som den skulle, läs så får ni se.

Lördagen började tidigt med att vi åkte bort till Sofie & Anders. Jag och Anders åkte bort till hans jobb och filmade lite, han höll på att göra en liten film med Elton. Elton är då deras hund. Filmningen fortsatte på den stora rastgården ute längs havet, lägger resultatet i en länk nedan så får ni se. När det var färdigfilmat så åkte vi hem till Anders igen och satte oss och åt lite frukost, tjejerna hade redan fått i sig sin frukost. Sen bar det av hemåt igen.

Länk till "Wonderdog"

Vi förberedde lite och tog oss sedan ner mot bussen som skulle ta oss till stationen. Vi hade bestämt oss, eller rättare sagt jag hade bestämt oss för att åka kollektivt hela vägen till Kågeröd för att få ett litet äventyr och bo på ett B&B där. Vi fick tag i en lite senare buss än vi tänkt från början så vi var lite oroliga att vi skulle hinna med tåget eftersom vi var tvungna att köpa en biljett först och sedan hitta vilket spår det gick ifrån. Vi gick in och köpte biljett, kontrollerade tavlorna och såg "Inställt tåg" bredvid vårt. Det skulle ersättas med buss. Men varifrån går bussen!? Ingenstans hittar vi någon information om det. Gick in och frågade var bussen skulle gå ifrån och fick en plats. Det var ingen buss där dock. 40 minuter av fram och tillbaka, undrande om det kommer en buss eller inte men sen kom den. Det blev en sådan där dubbeldäckarbuss där man kan sitta uppe längst fram så det gjorde vi, bussen fylldes med hela tre passagerare.

En härlig bussresa senare är vi framme i Teckomatorp där vi skulle byta buss. Kollar på klockan och ser att vi har en timme med väntan vid stationen i Teckomatorp. La oss i gräset och hade det lugnt och mysigt i en timme. Sen kom bussen och vi var snart framme i Kågeröd. Hoppade av bussen och hade bara en liten bit att gå, rätt över gatan så var vi framme. Kom in och sa "Vi ska ha ett rum bokat" och får svaret "Jaså?". Emma och jag tittar förvånat på varandra. Det visar sig att hon dubbelbokat och att det inte finns något rum till oss. Tagit oss nästan fyra timmar att ta oss dit och så har vi ingenstans att ta vägen!! Hon plockade fram en turistguide och började kolla runt vad som kunde finnas för oss. Hon hjälpte oss att hitta ett annat ställe vi kunde sova på. Hon stängde sin "butik" och skjutsade oss dit, det var en bit att köra. Skäralids Camping och Vandrarhem hamnade vi på.

Och nu blev det stressigt, vi ville ha någonting att äta och det stängde ju runt omkring oss. Vi fick höra att det var en som stängde om 40 minuter på gångavstånd så vi började ta oss dit. Då kände Emma igen sig, det var vid Kopparhatten vi var. Har själv aldrig varit där vad jag vet men Emma hade. Men det var inga härliga priser på den restaurangen så vi bestämde oss för att hitta en buss in mot närmaste samhälle, vilket var Röstånga. Där hittade vi en restaurang som var väldigt speciell och såg mysig ut, ett problem bara, den var inte öppen. Det vi tillslut hittade var Gästigivaregården i Röstånga och det fick det bli. När vi ätit klart så gick vi bort till Ica och skulle fixa efterrätt, det blev jordgubbar, Polly, yougurt och Toffife (hur det nu stavas!?). Det var en timme till nästa buss och Röstånga är inte så livat ens på lördagskvällar så vi bestämde oss för att gå tillbaka, knappt fyra km. Det blev lite stopp vid fina hus och liknande och när vi nästan var framme så började det regna, dock slutade det igen innan vi hann in så det var överkomligt.

Sedan satte vi oss på balkongen vid vårt rum och öppnade flaskan med bubbel vi hade med oss. Satt där och hade det bra. Emma hade en flaska med vin med sig, en liten, som hade korkkork så vi behövde en öppnade till den. Så när några killar gick förbi som bodde i stugan bredvid så frågade de om de hade en som vi fick låna, det hade de. Senare på kvällen så gick vi en promenad upp till Kopparhatten, eller utkanten av naturreservatet i alla fall och badade fötterna och lite så. Innan vi gick till sängs så gick vi bort till stugan bredvid och satt med dem en stund, de var också från Malmö och hade paddlat kanot under dagen så nu hade de lite fest tillsammans.

Dagen efter åt vi frukost i solen på några trädgårdsmöbler på gräsmattan vid receptionen. Hemresan gick sakta lugnt och utan incidenter, vilket var skönt. Jag skulle ju göra min första dag på nya jobbet dagen efter, vilket jag berättar mer om i nästa inlägg.

Bilder finns här: Bilder!

Ha det underbart och trevlig helg!

Har varit ledig i en hel vecka och inte...

...uppdaterat min blogg en ända gång! Fy skäms på mig! Då är det nog dags att skriva lite i alla fall.

Jobbet på Hemköp är nu över och mitt nya liv och min nya vardag kommer att starta på måndag. Har varit på Hemköp sedan våren 2009 och träffat mycket underbara människor där, ni vet vilka ni är, men nu är det slut. Inte med er utan med jobbet, er ska jag hålla kontakten med. Nu väntar ett arbete Polisen, tror nästan att framtiden där kan vara mer ljus än på Hemköp, om man inte vill bli butikschef och jobbar för det. Det vill jag inte.

Så nästa vecka kl 08:00 så börjar en teoretisk utbildning för mig. Kommer att vara dagtid vilket kommer att vara kul. Har inte stigit upp så tidigt fem dagar i rad på två och ett halvt år. Kommer att berätta mer när jag vet mer. Fråga mig gärna annars.

Eftersom jag har jobbat min sista dag på Hemköp så fixade jag en liten träff på Tröls i lördags, alltså dagen efter min sista. Tack till er alla som var där, jag är väldigt nöjd med kvällen. Tusen tack också för blommorna och det underbara kortet med innehåll! De var en trevlig kväll, god mat, en del öl och med avslut i Deeps djupa hålor där det var dans. Tyvärr var det ingen vidare musik den kvällen, men det var lite takt i det och jag hade skoj människor i sällskap.

Det var allt så länge, vi hörs och ses! Finns snart på 114 14 ;-)
Ha en underbar dag och en underbar helg!