Stå på er och våga prova

Vad är yttrandefrihet? De främlingsfientliga partierna och organisationerna tycker väldigt bra om att använda ordet för att försvara sina åsikter. Yttrandefrihet är väldigt viktigt för oss och det måste fungera på alla håll, även om det kommer från de med åsikter som verkar vara både stötande och intoleranta. Rasister och nazister har sina åsikter, de skriker ut dem, gärna över nätet och det gäller att inte försöka tysta dem. Ta debatten, tryck ner dem med argument, få de att ändra åsikt. Först då har vi vunnit. Att bara försöka tysta ner dem, inte lyssna, gör att deras frustration växer allt mer och det är endast till deras fördel.

Ser eller hör du något som du inte håller med om. Argumentera. Jag är dålig på det men man måste våga prova för att lära sig. Man kommer hamna i underläge många gånger innan man står rakt. Även om man har åsikter och tycker saker och ting så är det svårt att argumentera med någon som är så inne i en annan värld och bara ser ett spår. Där gäller det att vara skarp.

Lycka till där ute!

Sänkta löner

Det pratar mycket om sänkta löner för ungdomar nu, bara för att de ska komma in på arbetsmarknaden. För ungdomar tjänar ju så bra så deras löner bör ju verkligen sänkas. Eller? Sänkta ingångslöner kan kanske få några till att bli anställda men frågan är hur många. Varför ska de unga drabbas, det är ju inte deras fel. En av anledningen till att unga vill ha arbete är ju så klart att kunna flytta ifrån sina föräldrar och klara av att bo själv och med sänkta ingångslöner kommer det att bli svårare, särskilt i storstäderna.

Så klart är jag för lägre löner, men är det inte bättre att sänka inom företagsstyrelser, ministerposter och politiker?

Ett onödigt inlägg

Hej alla!

Som alla andra bloggar bör denna har lite vardag mellan varven. Idag är det lördag och jag är förkyld. Sån hosta att jag bestämde mig för att stanna hemma från jobbet inatt för att bli frisk snabbare och kunna må bra igen.

Nu är det lunch som gäller, hittade vitkål som jag strimlade och gjorde lite pizzasallad av sen lite grönsaker och kroketter till mina köttfärsbiffar. Hoppas det blir gott!

Portugal - Resten

Andra dagen började med frukost kl 09 tillsammans alla fyra. Sedan begav vi oss mot tunnelbanan och tog oss ut till stället där världsutställningen fanns och där vi skulle gå in på det stora akvariet de har där, det är världens näst största akvarium, Oceanário de Lisboa. Där är sju miljoner liter saltvatten, måste tagit ett tag att fylla. Där var väldigt många sorters fiskar från hela världen, coola fiskar, fula fiskar, vackra fiskar. Väldigt fascinerande.

Tillbaka in mot centrum tog vi oss med buss för att senare vandra upp på en av de alla kullarna där vi hittade ett lokalt litet bryggeri där vi gick in och tog en varsin öl. Det var en god öl, jag tog den mörka av dem. En av deras öl hade sålts vidare till ett större bryggeri, Sagres, och hade nu det namnet men receptet var detsamma tydligen. Efter det gick vi till den kända järnhissen som fraktar folk upp och ner för att slippa backar och trappor, vi såg på utsikten men åkte aldrig hissen.

På kvällen tog vi oss åter upp på samma kulle till samma stadsdel och hittade ett litet ställe där de spelade Fado. Vi åt och drack, lyssnade på sång och spel, köpte en skiva. Jag fick till och med en smekning på armen av sångerskan, tror hon ville ha mig men hon var inte riktigt min typ.

Sista heldagen så åkte vi till Sintra och kikade på det kungliga palatset som ligger högt upp på kullarna där. Det var helt obeskrivlig utsikt, mycket vackert. Bussresan upp på den smala vägen, nära till kanten var också en upplevelse. Palatset var mycket speciellt utformat, ni kan se på bilder som senare ska komma upp på hemsidan. Parken som låg runt omkring var mycket spännande och härlig att gå i, där fanns träd från hela världen, byggnader, statyer och annat dök upp överallt. Vi stötte nästan inte på någon när vi gick där, mycket harmoniskt och trevligt. Hemvägen från Sintra tog vi bussen via Cascais som vi trodde skulle ta ca 30 minuter men det tog nästan en timme längre tid och det var också en bussresa att komma ihåg. Slingriga vägar, nära till kanten, nära till byggnader men en helt underbar utsikt, speciellt när vi kom ut längs kusten så vackert det var.

Vi besökte fort och borgar, såg många vackra byggnader, njöt av värmen, åt god mat. Det var mycket härliga och roliga dagar i Portugal och det finns absolut en möjlighet att besöka landet igen, men det får vänta.

Stort Tack till familjen Ivarsson för en underbar resa!

Ha en bra dag nu allihopa så ska jag försöka få bort min förkylning så jag kan jobba smärtfritt.

Portugal - dag 1

Hej och välkomna. Nu ska jag berätta om resan som jag gjorde till Portugal i början på mars detta året, alltså för en och en halv vecka sedan. Resan gjorde jag tillsammans med min kompis Camilla och hennes föräldrar, Kjell och Marianne.

Lördagen den 3 mars ringde klockan tidigt på morgonen, så tidigt att jag inte kommer ihåg hur tidigt, men jag blev i alla fall upplockad utanför min lägenhet en bit över sex för att åka bron över till Köpenhamn därifrån flyget skulle gå 08:30. Allt gick bra, incheckning och säkerhetskontroll gled vi förbi utan trassel, vilket var skönt. När vi ätit lite frukost på flygplatsen så började vi gå mot gaten som så klart låg allra längst bort och när vi nästan var framme tänkte vi att det är bäst att gå på toaletten så jag och Camilla började se oss kring. Det var långa köer överallt så vi bestämde oss för att gå lite längre bort och hitta större toaletter med mindre kö, när vi kom till den så var den stängd pga städning så vi fick gå ännu längre. När allt kisseri var överstökat och vi var på väg mot gaten igen såg vi Camillas far stå och vinka på oss, vi var tydligen lite sena till att boarda, man skulle vara där 30 minuter innan. Så det blev lite halvjoggande mot planet. Vi kom på.

Efter en ca 3,5h timme flygning plus en timme tillbaka i tiden så landade vi på Lissabons flygplats. Då skulle vi bara ta oss till lägenheten som de hade hyrt och vi skulle bo i de dagarna vi var där. Först skulle vi leta upp bussen vi skulle ta, Kjell hade en bra beskrivning på papper vi följde, problemet var bara att just den bussen inte gick på lördagar. Men vi hittade en annan buss med samma slutstation som vi ändå skulle ha, Cais de Sodré. Efter en varm och härlig bussresa med ståplats kom vi fram till terminalen där vi skulle ta båt över sundet, det köptes biljetter och vi kom över vattnet. Där missade vi precis den bussen vi skulle ta så vi spenderade 40 minuter vid kajen. Men det gjorde absolut ingenting då vi hade sol och värme på oss och mycket att se, det var vackert ut över vattnet med Lissabon på andra sidan. Tillslut kom bussen och vi hoppade på.

Vi anlände till lägenheten, åkte hissen upp och klev in. Det första vi märkte att där var kyligt så vi såg på termometern och den visade 14 grader. Vi såg oss runt, tittade på utsikten och sedan försökte vi tända lampor och få igång varmvattenberedaren men upptäckte att vi inte hade någon el. Efter letande efter en strömbrytare och kontakt med de som har hand om det administrativa fungerade fortfarande ingenting. Tydligen blivit fel någonstans på vägen och räkningarna hade inte blivit betalda. Så utan el och utan vatten bestämde vi oss för att ta oss tillbaka in till Lissabon och hitta ett hotell, Camilla hittade ett bra förslag i den Lissabon-boken hon läste. Residence Florescente.

Det låg mitt i centrala Lissabon, när vi gick utanför portarna möttes vi genast av inkastare, fast bara om vi gick åt höger. Hotellet var fräscht och fint, rummen låg på femte våningen och vi hade en fin utsikt över Lissabon från vårt badrum. Vi checkade in på hotellet mellan 18-19 på kvällen så vi hade haft en lång resdag med strul och sådant så det var skönt att kunna lämna av väskorna. Kjell och jag gick ut en runda för att leta reda på vatten att ha på rummet, vi gick länge men bestämde oss sen för att gå tillbaka till hotellet och fråga i receptionen som berättade om ett ställe inte så långt borta. Vi försökte hitta det men det gick inte. Efter en lång tid köpte vi små flaskor med vatten på Subway för att sedan när vi kom tillbaka till hotellet få reda på att det hade de där också, han trodde att vi bara var på jakt efter stora flaskor.

Efter allt vattenletande gick vi alla fyra ut för att hitta någonstans att äta vilket vi efter ett tag gjorde. En liten mysig restaurang men med lite för mycket ljus, alltså inte levande ljus utan ljusa lampor. Maten var god, vinet var gott och ölen var god. Efter middagen gick vi tillbaka till hotellet, vi var trötta men jag och Camilla sa att vi i alla fall skulle gå och se in på Hard Rock Café som låg runt hörnet. Och några rom & cola och öl senare var vi på gång. Bakom baren stod bartenders med namn Barbosa och Fabio, de var trevliga och visste vad service var. Det var lördag kväll så det blev vildare och vildare, middagsborden plockades undan och ett dansgolv öppnade sig. Sen var det dans i ett antal timmar, fullt ös, några vinkade upp mig på scenen för att jag skulle dansa där så det gjorde jag. Jag vet inte riktigt vad klockan var när vi kom tillbaka till hotellet.

Cykeltips

Hej alla glada människor!

Har ni några vårkänslor? Ibland kommer de fram. Jag har spenderat ett antal dagar i Lissabon och det kommer jag att berätta om i ett senare inlägg. Har inte haft tid att sitta vid datorn sen jag kom hem.

Förra året gick jag upp i vikt, över 10kg, pga att jag slutade cykla till jobbet, bytte arbete, slutade röka (vilket gav mig mer pengar), började äta mer ute. Många bäckar små. Så nu när våren är här så är tanken att jag ska sälja min moped och köpa mig en cykel. Så min fråga till er är om ni har några tips och råd vad det gäller cykel. Jag har även tänkt att cykla ibland bara för cyklandets skull, så inte bara en transportcykel utan även en cykel som är rolig och går att cykla snabbt och långsamt med.

Tack och hej!

En liten tanke...

Fick en lapp i handen häromdagen när jag var på Mobilia. Det handlade om Sverigedemokraterna och den demonstration de ska ha i Malmö nästa helg. De skulle enligt lappen spela sina budskap på de dödskjutningar som varit i Malmö den senaste tiden. Inte för att jag vet hur de vet vad de ska säga men ändå. Det som hänt i Malmö har inte med invandrare eller folk med invandrarbakgrund att göra, nej jag vet inget som ni inte vet, men som med allting annat som människor gör så har det med individer att göra. Visst de är inte födda att bete sig som de gör utan de blir formade av många faktorer som till exempel familj, uppfostran, religion, samhället, segration, otacksamhet, oförståelse, okunskap, brist på respekt och mycket mer. Jag ska inte börja diskutera vad som ligger bakom dessa morden men jag kan säga att det inte har med hudfärg eller nationalitet att göra. Ibland kan det verka så på ytan men det är inte det som egentligen hände. Rasism är också förbannat ytligt, det spelar ingen som helst roll vart du kommer ifrån, vilken hudfärg du har, vilket språk du talar. Det som spelar roll är du bemöter andra människor, hur du blir bemött.

Hoppas er helg blir bra, nu blir det nog uppehåll i bloggandet en vecka men vi hörs sen!