Senaste inläggen
Kategorier Arkiv Länkar
RSS 2.0


bloglovin

Malmöpolisen i SVT

Under tisdagen var det premiär för Malmöpolisen på SVT1. En timme innan det började så märkte jag i mitt flöde på Twitter att det var många som tänkte se det och de var nyfikna på vad det var för något, det var jag också. Jag satt på mitt arbete och såg inte helheten på samma sätt som jag gjort om jag suttit hemma, jag tänkte se avsnittet en gång till på SVT Play senare. Det som alltid kommer vara problemet med ett sådant program är att det kan bli en skev bild, både av Malmö men så klart även av polisen och deras agerande. Det är viktigt att sanningen kommer fram men efter det som hänt i Malmö den senaste tiden så har det blivit en konstig bild av Malmö i media. Det hade varit bra om det kommer program som visar staden från den fina sidan som alla Malmöbor ser och älskar.

Våld, kriminalitet, invandring. Allt detta verkar vara stora problem i Malmö men statistiken visar inte att det är några större skillnader mellan storstäderna. Eller jo det är det visserligen, men då hamnar ju knappast Malmö långt ner på listan över vilken stad som är farligast. Ett program som handlar om polisen kommer att innehålla sådant som tittarna vill se, problem, våld, dramatik och varför inte lite rasism.

Polisen som säger "apajävel" i videon inifrån polisbilen försvaras av att han var under stress, kände sig hotad och personen klättrade som apor på polisbilen. Jag kan verkligen förstå att man kan säga saker i stridens hetta men att kalla någon "apajävel" är nog inte det smartaste man kan göra. Sen vet jag inte varför just liknelsen med apa användes då jag själv inte pratat med personen i fråga men det kan ju verka mycket märkligt. Sådana här program är ju knappast negativt för våra kära Sverigedemokrater, Kent Ekeroth var inte långsam med att lägga upp tweet efter tweet på Twitter men slagord för stopp mot invandringen. I varje tweet länkade han till SVT Play.

Jag som har förtroende för polisen ser programmet med andra ögon än de som redan ser problem med polisen. Jag som Malmöbo ser så klart programmet med andra ögon än de som inte bor här.




Kommentarer

Postat av: Maria

Liknelsen med apa användes för att de klättrade som apor på bussarna.

2012-04-25 @ 06:01:47


Postat av: Michael Lind

Det är vad de säger ja men stod inte personen stilla? Kanske apa är hans vanliga djur för att nedsätta någon? Jag använder gärna gris när jag liknar någon vid ett djur, eller svin.

2012-04-25 @ 12:11:07
URL: http://blogg.michael-lind.se



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback