Senaste inläggen
Kategorier Arkiv Länkar
RSS 2.0


bloglovin

Tre öl rann ner mellan gatstenarna

Polisen hällde ut min öl. När jag på lördagskvällen vandrade genom Karlshamn med ett oerhört glatt humör, leende på läpparna, nykissad och med en öl i handen mötte jag polisen. De frågade snällt om jag kunde hälla ut ölen vilket jag då gjorde och eftersom jag bar ryggsäck bad de att få titta i den också innan jag gick vidare. Enligt min matte-kunskap så var där inga öl kvar men jävlar i mig så fanns där två öl till. Jag fick hälla ut de med.
 
Eftersom jag är en sådan lugn person gjorde jag inget väsen av mig och mitt humör förändrades inte avsevärt, men alla är inte som jag. Jag tror att ett sådant här beteende från lagens sida i längden är fel. Många av de som får sin alkohol uthälld kan bli upprörda och ibland sker det på fel sätt. Detta skapar irritation och senare under kvällen kan leda till ett bruten näsa eller sprucken käke.
 
Om man istället fokuserar på de personer som stökar för mycket eller har fått i sig alldeles för mycket och låter de glada och trevliga dricka sina öl så blir stämningen bättre. Under en festival kommer det att drickas, festas och skrålas men så länge man är glad är det ingen som blir skadad. Håll ordningen men överdriv inte, det är inte en nobelmiddag på stan så låt folk dricka.
 
Sedan befann jag mig inne i öltältet nere i hamnen, där var ett litet staket som satte gränsen för inne och ute. Men eftersom toaletterna var utanför och man var tvungen att stå i kö igen för att komma in hoppade en del över staketet istället, jag förstår dem. Jag har ingen ölblåsa vilket får mig att behöva besöka toaletten ofta och om jag ska köa för att komma tillbaka till min öl med risk för att inte bli insläppt så vill jag med hoppa över staketet. Senare på kvällen drog ordningsvakterna för sidoväggarna på tältet.
 
Synen på alkohol bör ändras. Vi kan inte ha sådana strikta lagar och policys längre. Läste en artikel om Lund i Sydsvenskan häromdagen där de skrev att tillgängligheten på alkohol har ökat samtidigt som våldsbrotten minskat. Det handlar inte om själva alkoholen utan synen på den. Visst, vissa bör inte använda drogen eftersom de inte kan hantera sig själva under påverkan. Ge dem hjälp och låt oss andra roa oss. 
 
Tillägg:
Tidigare på kvällen när vi cyklade in till stan var jag nära att köra på en polis som gick rakt ut i cykelbanan. Men hen såg oss, backade tillbaka och Nizze som satt på pakethållaren skrek skål och höjde ölen innan han såg att det var en polis. Polisen log och vinkade glatt. Ingen skada trots att hen inte hällde ut våra öl. 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback