Senaste inläggen
Kategorier Arkiv Länkar
RSS 2.0


bloglovin

"Hur gamla är dina lador (barn)?" - Hen-funderingar

Tidigare i år blossade ordet "hen" upp i medierna och även i diskussionerna som fördes i fikarummen på arbetsplatserna. Jag har inte lagt så mycket energi bakom det, har accepterat att vissa tycker så och vissa så. Men har ju längre tiden gått kommit på att det är ett bra komplement till de ord vi redan har i vårt språk. I framtiden kommer jag att använda mig mer av ordet när det passar bättre.

Det har diskuterats om när ordet ska användas, varför just ordet "hen" och varför ett nytt ord överhuvudtaget. Vissa har uppfattat att det ska ersätta "hon" och "han" men det är helt fel uppfattning utan det ska användas som ett komplement till dessa ord. Istället för att säga hon/han/den/det eller bara den/det är det helt klart bättre att använda sig av ordet "hen". Ett annat argument emot är att det betyder "höna" på engelska. Riktigt dåligt argument, vad betyder "barn" på engelska? Ska vi översätta alla svenska ord och plocka bort de som betyder något annat på annat språk så har vi inget språk kvar.

Det finns tillfällen då kön inte har någon betydelse för texten och är hen inte känd för läsaren så kan man lika bra plocka bort "hon" eller "han" istället för att förutsätta vilket kön en viss person har. Det märks till exempel att man har fördomar om vilket kön som har ett visst yrke och för att sudda ut fördomar kan man börja med att förändra hur man använder språket.

Många kommer att protestera länge angående detta nya ord av någon anledning men jag kommer att använda mig av det. Ett språk måste utvecklas och det görs genom att förnya och tillföra ord. Det utvecklas också genom att ord försvinner men det ska inte göras aktivt eftersom de ord som inte längre har någon betydelse och slutar användas kommer försvinna av sig självt. Så jag tycker att fler gör som jag, börjar använda ordet.

Måste ge lite beröm till Möllan.nu's redaktion som bland annat i sina krönikor jobbar med att använda ordet de gånger det passar in. Läs en text, prova att byta ut han/hon till hen och se om texten förändras, om ni ser någon förändring i hur ni uppfattar texten.



Kommentarer

Postat av: Dom kallar mig Yngve

Det absolut mest skrattretande med de som invänder mot ett användande av "hen" med just argumentet att "det betyder ju höna på engelska" är ju att de ofta inte har några som helst problem att slänga sig med engelska uttryck i sitt vardagliga svenska tal, ord som "awesome", "random", "dude" och "nice" är ju knappast ovanliga språkförteelse. Inte så att jag invänder mot användandet i sig, men det blir ju så vansinnigt kontraproduktivt i samband med den typen av argument.

2012-05-30 @ 18:03:24
URL: http://antipod.blogg.se/


Postat av: Michael L

Det tänkte jag inte ens på, det gör det hela ännu roligare. Varför hänga upp sig på ett ord med det fruktansvärt korkade argumentet?

2012-05-30 @ 19:18:26
URL: http://blogg.michael-lind.se


Postat av: Dom kallar mig Yngve

En annan personlig favorit, som jag nämnde i lördags, är ju när motståndarna hävdar att "hen" är dåligt eftersom det är jobbigt att säga och ligger illa i munnen.



För det första: "hen" går precis lika fort och smidigt att säga som "han" eller "hon".

För det andra: "hen" har nästan exakt samma uttal som första stavelsen i "händer", och inte har jag hört någon klaga över att det ordet är besvärligt att säga.

För det tredje: de flesta nya ord känns nog lite främmande att säga, det är ju bara att tänka tillbaka på när en lärde sig engelska i skolan.

2012-05-30 @ 21:31:44
URL: http://antipod.blogg.se/


Postat av: Dom kallar mig Yngve

Haha, "lördags", jag menar ju naturligtvis måndags! Fast det kändes ju som en lördag ;)

2012-05-30 @ 21:32:56
URL: http://antipod.blogg.se/


Postat av: Anonym

"Det utvecklas också genom att ord försvinner men det ska inte göras aktivt eftersom de ord som inte längre har någon betydelse och slutar användas kommer försvinna av sig självt. "



Men skapa nya ord ska man göra aktivt? Vi har fått en hel drös av nya ord bara de senaste 15 åren. Många av dem är förvisso svenskifieringar av engelska ord och uttryck, men de har dykt upp och i många fall hamnat i Den Allsmäktiga SAOL(knäböj). Inte för att någon kommit på dem och propagerat för dem, utan för att de växt fram av ett behov.

2012-05-30 @ 22:10:05


Postat av: Peter Järnstedt

det var jag som babblade här ovanför...

2012-05-30 @ 22:11:49


Postat av: Michael L

Yngve: Helt klart var det lördag i måndags! Och verkligen, ett bra komplement till argumentet som än en gång spricker.



Peter: Tack, borde fixa att det är obligatoriskt med namn. Självklart kommer ord utan att vi behöver jobba aktivt för det men vore inte detta ordet bra? För samhällets framfart kan det absolut behöva förstärkas med nya ord ibland så jag tycker vi alla ska börja använda ordet. Man behöver inte propagera men till vardags börja använda det utan krussiduller så kommer det att accepteras. Som att sluta använda ordet negerboll.

2012-05-31 @ 00:19:33
URL: http://blogg.michael-lind.se


Postat av: Peter Järnstedt

Jag tycker i alla fall att ordet "snyffelkrok" bör användas av fler än jag själv.

2012-05-31 @ 22:19:27



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback