Senaste inläggen
Kategorier Arkiv Länkar
RSS 2.0


bloglovin

Vad är Möllanism?

Läste ett inlägg på Möllan.nu tidigare och snubblade över ordet Möllanismen. Började genast fundera på vad som menas med det. Jag gjorde en chansning och googlade ordet och fick… en träff. Träffen var så klart inlägget jag just läst. Möllan är en del av Malmö, bor du i Malmö vet du precis vad jag menar, men för er andra så är det ett område som heter Möllevången och där finns även ett torg som är väldigt populärt. Det är känt för sina många krogar, nattklubbar och etniska mångfald vad det gäller mat, affärer och kultur.

Charmen med Möllan är de människor som rör sig där. Alla har olika personligheter, kommer från olika länder, städer och bakgrunder. Gissar att det är det som kallas mångkultur och jag älskar det. Att gå till Möllan och träffa människor är något av det bästa som finns då man får så mycket i utbyte av varandra. Vi alla har olika erfarenheter att utbyta med andra. Det händer mycket kring Möllan, konserter, klubbar, pubar, torghandel och andra evenemang. Det händer hela tiden, det finns inte någon död kväll på Möllan. Alla är välkomna, alltid. Ta med en vän på en karibisk måltid på fantastiska Carib Kreol, gå och dansa på Debaser eller varför inte Cuba Café, en afterwork med kollegorna på någon av alla de pubar som finns överallt.

Men vad är då Möllanismen? Är det den mångkultur som finns? Är det människorna som bor där eller de som besöker området? Jag tror minsann att det är en livsstil. Att leva för nöje, kultur sköna människor och nya kontakter. Det sköna med Möllan är att man kan gå dit utan sällskap och beställa en öl för att en liten tid senare ha en bra diskussion om ett intressant ämne med en förut främmande människa. Passar jag in hos Möllanisterna, är jag en Möllanist?

Jag vet inte vad Möllanism är men skulle gärna vilja få en bra definition på ordet för jag tror att det eventuellt passar mig, i alla fall delvis. Min önskan är att redaktionen på Möllan.nu kommer att fundera på sina definitioner angående Möllanismen och komma fram till en bra slutsats. Linus Bjarnelo, chefredaktör på Möllan.nu, kommer nog att starta något intressant av detta och jag tror det blir intressant att följa.

Inlägget som nämnde Möllanismen - "Vi hamnade alltid på Mobilia".

Vad är din definition?



Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback